Pendidikan rumahtangga

Bagaimana ingin membuatkan suami sukakan kerja rumah tangga

  • News Code : 200056
Artikel kali ini berjudul “Cara membuatkan suami sukakan kerja-kerja rumah tangga” diterjemah dari Rahsia-rahsia wanita tulisan Maryam ‘Attariyan, Department keluarga dan kehidupan, Yayasan Tebyan, Qom, Iran.

Apakah hingga saat ini anda punya impian suami anda membantu kerja-kerja rumah? Apakah sudah bertahun-tahun anda menanti kata-kata suami, bahawasanya ia mahu menolong kerja-kerja rumah? Semoga artikel ini membantu sehingga impian anda tercapai.

Jangan buat penilaian awal

Semua wanita yang sudah bernikah tahu bahawa lelaki punyai kefahaman berbeza dengan wanita. Untuk mencetuskan stimulasi dalam diri suami anda, ingatlah dan janganlah leka dengan perkara penting ini, jauhkan diri daripada membuat tanggapan bahawa suami anda hendaklah mengetahui itu dan ini atau hendaklah dia punyai kemampuan untuk melakukan sebarang kerja. Terimalah dia seadanya. Tenanglah dan damailah tanpa syarat jikalau keupayaannya terbatas, hanya itu saja yang terbaik dia lakukan dalam mempengaruhinya.

Sayangilah pasangan anda seperti mana ciri-ciri yang dia ada sekarang. Sebagaimana isteri minta disayangi dan diperhatikan, sebagaimana itu juga suami perlukan penghormatan. Begitu juga para wanita membayangkan kasih sayang suami mereka tanpa syarat dan penghalang, maka suami juga memerlukan penghormatan tanpa syarat dan halangan dari isteri mereka (walaupun hidup mengalami perubahan material).

Biarkan suami anda melakukan kesalahan

Kemungkinan inilah pengorbanan paling besar. Perkara paling cepat untuk mengikis kasih sayang dan kepercayaan pada suami ialah cepat mengkritik susah payah dan usaha mereka membantu urusan rumahtangga. Maksud kami tentang mengkritik ialah memfokuskan kemarahan yang tidak waras terhadap kesalahan-kesalahan suami. Jikalau iya pun, bawalah kritikan membangun dengan lemah lembut serta pada saat tiada masalah. Jikalau anda terus mendesak sudah tentu kerja-kerja menurut apa yang anda inginkan itu tidak perlu minta bantuan suami, lebih baik anda lakukan sendiri kerana tanggungjawab telah anda letakkan pada suami, tetapi anda sentiasa letakkan dia di bawah arahan anda. agaimana suami ingin melaksanakannya?

Sebagai contohnya, suami anda bantu memandikan anak anda berusia dua tahun, berikan dia kebebasan untuk melakukan kerja lazim memandikannya. Selama ia tidak mendatangkan bahaya kepada anak anda, biarkanlah ia memandikan dan bermain dengan si kecil itu menurut kesukaannya.

Begitu juga ketika pasangan anda memohon bantuan dalam melaksanakan tanggungjawabnya, jangan meleset dari sebarang pedoman yang dikasinya. Namun jika dalam keadaan yang tidak memerlukan campurtangan anda, lebih baik berdiam diri dan biarkan tanggungjawab ini berada di bahu suami anda. Jikalau dalam perbuatan suami terlihat ada kesalahan, janganlah cepat-cepat menunding masalah itu dengan marah dan bengis. Akan tetapi anda boleh ingatkan dia perkara penting ini di akhir malam atau setelah selesai kerja-kerja harian dalam keadaan suasana harmoni. Dari jalan ini, bukan sahaja anda tidak mengeluh kerja tanggungjawab suami, namun anda memberikan ia pengajaran baik. Buat suami anda, langkah-langkah ini iringilah dengan kemesraan dan senyuman. Dengan ini anda membetulkan dia dan menyiapkan latar suasana ia dapat lebih banyak membantu. Ketika mengingatkan dia, mulakan bicara anda dengan menyebut kerja-kerja baik yang pernah dia laksanakan. Kemudian dengan penuh penghormatan dan kemersaan ingatkanlah ia kesilapan-kesilapan yang telah ia lakukan.

Terima kasih atas susah payah suami anda melaksanakan urusan rumahtangga.

Jangan biarkan bantuan dan penjagaan dari suami tidak diringi dengan terima kasih (walaupun jika perkara yang anda inginkan tidak terlaksana semuanya). Dengan ini anda telah mempengaruhi dan menyokong ia agar lebih banyak membantu.

Hendaklah katakanya padanya sesungguhnya bantuannya telah banyak memberi kesan kerja-kerja anda siap dengan cepat.

Kuatkan situasi mengenal diri.

Suami anda dapat bersabar dalam berbagai tekanan dan kesusahan di tengah masyarakat dan tempat kerja. Sentiasalah iringi dia dengan dukungan, pembelaan dan insentif sokongan. Dalam keadaan seperti ini tanpa memerlukan keluhan, anda dapat menukar sikap suami.

Jangan mengharapkan suami dapat membaca fikiran kita.

Bertentangan dengan tanggapan umum para wanita, mereka mengira suami dapat melihat betapa sibuknya kita, mereka dapat membaca fikiran dan keperluan kita. Kaum lelaki tidak mampu melakukan ini. Mungkin anda sepanjang masa sibuk dalam menguruskan bayi, kerja-kerja rumahtangga dan lain-lain lagi. Emosi anda tertekan dengan tanggungjawab berat di bahu anda. Dalam menghadapi perkara begini lebih baik anda momohon bantuan dari suami dengan penuh rasa hormat.

Ajari suami anda.

Sebelum kerja-kerja (tanggungjawab di rumah) diserahkan kepada suami anda, ajarilah ia terlebih dahulu dengan menunjukkan cara melaksanakan kerja di depan matanya. Dengan ini kemusykilan mendatang dapat dicegah awal. Begitu juga ayat: “Bolehkah kamu membantu saya?.” Lebih baik anda menggunakan ayat yang lebih terperinci dan jelas seperti: “Bolehkah kamu bantu saya sehingga makan tengahhari siap dan rumah dikemaskan?


conference-abu-talib
Mesej Haji 2018 Dari Pemimpin Tertinggi Iran
We are All Zakzaky