Pendidikan rumahtangga;

Nama-nama yang bermakna untuk anak-anak

  • News Code : 201571

Setiap yang wujud di alam semesta ini samada tumbuhan, haiwan, batu dan sebagainya mempunyai nama tersendiri atau gelaran yang digunakan untuk dipangggil. Manusia merupakan ciptaan yang mulia dari sekalian makhluk hendaklah mempunyai nama yang membezakan antara seseorang dengan insan yang lain.

Oleh itu pemilihan nama yang sesuai buat umat manusia sangatlah penting kerana ia berada ditengah-tengah masyarakat dengan suatu nama khusus sepanjang sejarah riwayat hidupnya. Seseorang insan berasa senang hati dan bangga jika dipanggil dengan suatu nama yang baik. Namun jikalau dipanggil dengan nama yang buruk, psikologi mindanya akan terganggu dan rasa tidak senang.

Contoh nama yang baik untuk anak perempuan: Suraya, Jamilah, Halimah, Hamidah, Khadijah, Radhiyah, Ruqayyah, Reyhanah, Narges, Mardhiyyah....

Contoh nama yang baik untuk anak lelaki: Ibrahim, Ismail, Ihsan, Amin, Ahmad, Abul Fadhl, Akbar, Hasan, Husain, Daud, Sajjad, Sulaiman, Sodiq, Abdullah, Ali, Fakhruddin, Murtadha, Nuruddin, Hashim, Yusuf.....

Imam Musa al-Kazim (as) berkata:

"Kefakiran tidak akan masuk ke dalam rumah yang ada nama Muhammad, Ali, Hasan, Husain, Ja'far, Talib, Abdullah dan Fathimah".

(Wasail Syiah, jil 15, halaman 128, hadis no. 1)


conference-abu-talib
Mesej Haji 2018 Dari Pemimpin Tertinggi Iran
We are All Zakzaky