?>

Masyarakat harus sedar "perhambaan moden" dan "penjajahan baru"

Masyarakat harus sedar

Setiausaha Agung Majma Jahani Ahlul Bait (a.s) memberikan ucapan khas kepada para pemuda Muslim Jerman.

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA24.com) - Bertepatan dengan ulang tahun kelahiran Ali Akbar (AS) dan hari pemuda, Setiausaha Agung Majma Jahani Ahlul Bait (a.s) mengadakan pertemuan maya dengan tema "Pemuda, Ahl al-Bayt (a.s), tamadun baru Islam ", dengan penyertaan pemuda Muslim Jerman.

Dalam webinar yang diatur selaras dengan "Siri Rancangan Tiga Puluh Tahun Penubuhan Majma’ Ahlul Bait (a.s)" ini, Ayatollah "Reza Ramezani", Setiausaha Agungnya, Dr. "Yavous Ozguz" dan "Maher Faqih" Profesor terkemuka dari komuniti Muslim Jerman telah menyampaikan ucapan masing-masing.

Setiausaha Agung Majma Jahani Ahlul Bait (a.s) menekankan ucapannya bahawa, “Hari ini, pemuda Muslim mesti bersikap rasiona, bijaksana, dan bersemangat; Bertanggungjawab dan mencari keadilan; di mana sahaja ia berada, ia harus mempunyai ciri-ciri ini dan memperkenalkan kebenaran Islam dengan tingkah lakunya.

Beliau menambah, "Orang muda harus peka dengan cabaran sosial, budaya dan politik yang dihadapi masyarakat manusia; Seperti penindasan, kemiskinan, diskriminasi, ketidakadilan. Banyak kanak-kanak dan remaja hari ini menderita kekurangan zat makanan, perhambaan moden yang digunakan dalam pelbagai cara dan diteruskan dalam gaya "penjajahan". Ini bertujuan untuk menipu orang ramai dengan kata-kata bermuslihat.

Teks lengkap pernyataan Ayatollah Ramezani, Setiausaha Agung Majma Jahani Ahlul Bait (a.s) dalam webinar ini - yang diadakan pada petang 24 Mac 2021) adalah seperti berikut:

 

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam

Dengan nama Tuhan

Saya sangat gembira untuk mengatakan beberapa perkataan hari ini. Ini adalah hari yang sangat besar. Tahniah kepada saudara-saudari sekalian, dan saya berharap Allah Yang Maha Esa memberikan kejayaan kepada kita semua agar kita dapat menikmati suasana rohani di bulan yang mulia ini dan tidak mengabaikan doa-doa Sha'baniyah, insya Allah akan digunakan untuk bulan Ramadhan, malam Qadar dan Eid al-Fitr juga harus dipersiapkan agar kita dapat menerima lebaran Ilahi dan pahala rohani dari Tuhan Yang Maha Esa.

Adalah sangat penting bagi mereka yang tinggal di tempat seperti anda, terutama generasi muda, supaya memperhatikan tugas sendiri.

Terdapat banyak perbincangan mengenai orang muda. Bahkan ditekankan dalam riwayat bahawa: "Perhatikanlah perkara yang diada-adakan"; Ini bermaksud bahawa anda mesti memberi perhatian serius kepada generasi muda. Ali (a.s) juga menulis dalam sepucuk surat kepada Imam Hassan (a.s): "Disebabkan pengalaman, saya mengumpulkan semua yang diperlukan dan memberikannya kepada anda agar anda dapat menggunakan pengalaman masa lalu. Dan sebelum anda berhadapan dengan masalah, terlebih dahulu saya memperadabkan anda, kerana mengatur minda sebelum menjadi bingung dan bercelaru adalah sangat penting.

Namun, bagaimana seorang Muslim muda harus hidup di dunia hari ini dan apa yang harus dia perhatikan adalah perkara asas yang ingin saya nyatakan dalam kesempatan singkat ini.

Tidak diragukan lagi, dalam dunia, idea-idea yang berbeza seperti humanisme, liberalisme, dan kebebasan manusia diperkenalkan dan tidak mempunyai hasil selain daripada Kejahatan dan maksiat, kita mesti menentukan logik yang tepat untuk diri kita sendiri dalam kehidupan, bagaimana untuk hidup dan bagaimana kita dapat memaknai kehidupan dan kebahagiaan itu, serta bagaimanakah cara kita memandangnya.

Apa yang sering diperkatakan di dunia sekarang ini adalah memimpin generasi muda ke arah berpenampilan dalam usaha pendidikan remaja. Ertinya, ia harus beri perhatian kepada penampilan, dan selain itu, mereka tidak benar-benar ingin mengetahui dimensi lain kewujudannya agar dapat diperhatikan dan berkembang.

Atas sebab ini, kita juga mesti mempunyai logik dalam kehidupan kita dan akhirnya mengikuti jalan yang telah kita tentukan dari mazhab dan agama Ahl al-Bayt (a.s). Mazhab Ahl al-Bayt (a.s) memberikan kita pandangan yang tepat ini agar kita dapat memperhatikan ruang lingkup yang disediakan untuk manusia dan semua dimensi perlu diketahui; Dimensi emosi, intelektual, kerohanian, sosial dan seterusnya perhatian terhadap seluruh sisi.

Dewasa ini, Muslim muda mesti bersikap rasional, bijaksana, rohani dan rohani; Bertanggungjawab dan mencari keadilan; Dan di mana sahaja dia hadir, dia harus mempunyai ciri-ciri ini dan memperkenalkan kebenaran Islam dengan tingkah lakunya.

Saya ingin mengemukakan beberapa perkara mengenai perkara-perkara yang harus dimiliki oleh seorang pemuda Muslim menurut logik ini, dan tentu saja, ada kemungkinan dia dapat menyedari logik ini dalam dirinya dan mempunyai tingkah laku ini.

Kalimat yang ada pada Imam Hussein (a.s) dalam menakrifkan perihal Ali Akbar (a.s) ialah: "Orang yang paling mirip dengan Rasul dari segi ciptaan, akhlak dan logik." Kemungkinan penciptaan adalah sebuah ciptaan yang tidak sebanding dengan Nabi, tetapi secara logiknya, perumpamaan ini ialah sesiapapun dapat dimiripkan degan Rasulullah dari segi kapasiti tertentu yang dimilikinya. Beliau mempunyai akhlak mulia yang dapat dapat menyempurnakan dirinya dengan kerohanian ini. Perkara ini memerlukan pengetahuan dan kesadaran diri, dan ketika dia mengenali kemampuannya sendiri, dia akan berusaha untuk berkembang.

Salah satu tugas yang perlu dipertimbangkan oleh generasi muda adalah kesedaran diri untuk mengenal bimbingan. Hari ini, jenis sikap yang dipaparkan dalam masyarakat manusia menimbulkan semacam anonim dan kebingungan yang membawa kepada kemurungan dan sakit hati dan merupakan ancaman kepada masyarakat manusia dan generasi muda. Oleh itu, seseorang mesti memperoleh kesedaran diri, kepercayaan diri dan pengetahuan diri dengan set keupayaan yang tepat sehingga kesedaran diri ini memberi landasan untuk mengenali identiti diri seseorang.

Ia mesti menjadi jalan pemikiran dan akal manusia, perasaan dan emosi mesti berada di bawah pengurusan akal dan pemikiran di tempat mereka, jika tidak, ia mungkin melampau dan menyebabkan penyesalan kemudian. Sebagai Imam Ali (a.s) berkata: "Tidak ada ibadah seperti berfikir tentang ciptaan Allah." Berfikir adalah ibadah berharga yang membimbing manusia dan memberinya perspektif mengenai kehidupan, yang amat penting.

Mempelajari sains adalah tugas lain bagi para pemuda Islam masa kini dan mereka harus berada di barisan hadapan dalam bidang sains dan pengetahuan, hadir dan menjadi pusat graviti dalam pelbagai disiplin kontemporari yang diperlukan oleh masyarakat manusia.

Perkara lain adalah bahawa dalam masalah ini, terdapat perhatian terhadap tamadun dan moral yang harus bermantik dan tidak dangkal. Ini disebabkan dunia Barat menyeru manusia untuk menuju ke arah kecenderungan zahir; Tetapi di dalam mazhab Ahl al-Bayt (a.s) makna batin lebih penting, iaitu memperhatikan makna, konsep kehidupan dan kebenarannya.

Demikian juga, para belia masa kini harus menyedari cabaran sosial, budaya dan politik yang dihadapi oleh masyarakat manusia; Seperti penindasan, kemiskinan, diskriminasi, ketidakadilan, banyak kanak-kanak dan remaja yang menderita kekurangan zat makanan hari ini, perhambaan moden yang digunakan dalam pelbagai cara dan diteruskan dalam gaya "pasca-penjajahan" Ini bertujuan untuk menipu orang dengan kata-kata yang bermuslihat.

Orang muda semestinya biasa dengan perkara ini. Ini adalah kata-kata yang indah, tetapi sebenarnya ia mencabar manusia.

Kita mesti mengembangkan rasa tanggungjawab setelah menyedari cabaran ini dan mengejar tuntutan keadilan di dunia. Di mana sahaja terdapat autoritarianisme, ia mesti diketahui dan dimaklumkan orang lain, dan manusia tidak boleh dibiarkan dijajah.

Penjajahan yang paling teruk adalah penjajahan pemikiran dan moraliti.

Sekiranya jalan kehidupan manusia menyimpang, tidak akan ada lagi logik untuk hidup, dan logik utama yang digambarkan adalah kehidupan duniawi dan kesenangannya, jika ia hanya mencari kesenangan dunia yang zahir ini, maka jenis pandangan dan interaksinya terhadap manusia ini sangat berbeza dengan orang yang berpandangan selaku seorang mukmin yang dinisbahkan kepada kosmologi dan hari kebangkitan.

Sudah tentu, pandangan yang berlandaskan iman tentang asal usul dan hari kebangkitan menjadikan akhirat lebih penting baginya, dan dunia hanya menjadi alatnya, dan dia mencari matlamat dan berusaha mencapainya, mengorak langkah serius ke arah itu. Sebuah gerakan yang berdasarkan sains, pemikiran, iman dan kerohanian yang pasti akan membawanya ke tempat tujuannya.

Saya berharap agar kita lebih mengenali mazhab Ahl al-Bayt (a.s) dari masa ke semasa, terutama generasi muda kita hari ini akan mencapai pengetahuan diri dan kebenaran diri yang sebenar untuk menggunakan kehendak dan autoriti ini yang telah Allah (s.w.t) letakkan di dalam dirinya untuk mencapai tujuan tertinggi yang harus dimanfaat dan digunakan. Kemudian meletakkan dirinya dalam berbakti kepada manusia dan menolong generasi dan remaja untuk mengetahui jalan dan tujuannya. Inilah pertolongan yang dititikberatkan oleh para nabi ilahi, dan ini adalah tugas dalam masyarakat manusia. Sebahagiannya adalah tanggungjawab generasi muda.

Setelah mereka mengetahui dan mengenal diri sendiri, mereka layak hadir di dalam bidang yang berbeza.

 

Semoga anda berjaya dan dibantu.

Selamat sejahtera dan rahmat Allah.

................

177


Kirim komen anda

E-mel anda tidak akan dipaparkan. Sila isi tempat bertanda *

*