?>
Aktivis Syiah Mesir;

Sheikh al-Azhar akan berkunjung ke Najaf dalam waktu terdekat

Seorang anggota Majma’ Jahani Ahl al-Bayt (a.s) berkata: Syeikh Al-Azhar Dr. Ahmad Tayeb al-Hassani al-Hasani akan melakukan perjalanan ke Iraq.

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA24.com) - Seorang aktivis Syiah Mesir mengumumkan lawatan Dr. Ahmad al-Tayyib Sheikh al-Azhar ke Iraq.

Encik "Sayyid Taher Al-Hashimi" menulis satu pengumuman, “Dalam tindakan berani dan tidak pernah berlaku sebelum ini, bakal menjadi titik perubahan dalam sejarah Islam dan umat Islam, Yang Amat Mulia Syeikh Al-Azhar Dr. Ahmad Tayeb al-Hassani al -Hasani ", anak cucu dari Rumah kenabian, akan melakukan perjalanan ke Iraq, tempat kekhalifahan Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (a.s) dan tanah para Imam (a.s).

Anggota Majma’ Jahani Ahl al-Bayt (a.s) ini menghargai tindakan penyatuan Syeikh Ahmad al-Tayyib dan berkata, “Syeikh Al-Azhar adalah salah seorang ulama Sunni yang hebat dan mempunyai kedudukan yang tegas, jelas dalam memerangi ekstremisme, idea-idea primitif dan dogmatis yang memaksa kebencian terhadap orang lain.

Seyyed Taher al-Hashimi juga merujuk kepada contoh pemikiran Syekh Al-Azhar dan menambah, "Pendekatan ini zahir secara jelas dalam" Persidangan Chechen", yang merupakan peristiwa belum pernah terjadi sebelumnya dalam penyataan idea-idea moderat oleh para peserta sidang. Dalam persidangan itu, segala bentuk ekstremisme ditolak oleh umat Islam, dan dalam pernyataan terakhir, ditekankan bahawa tidak ada jenis ekstremisme dan takfir yang mendapat tempat di kalangan Sunni."

Pemikir Syiah Mesir juga berbicara tentang usaha Sheikh Al-Azhar untuk mendekatkan agama dalam media, "Ini juga terbukti dalam program TV Fiqh al-Hayat yang disiarkan di televisyen Mesir. Syeikh al-Tayyib adalah penyokong penyebaran keamanan dunia, dan ini jelas daripada pertemuannya yang kerap dengan "Paus" dan seruan berterusan kepada perpaduan umat Islam.”

Anggota Majma’ Jahani Ahl al-Bayt (a.s) itu juga mengulas tentang pendirian positif Syeikh Ahmad al-Tayyib terhadap Syiah, “Kerana beliau berpendirian teguh bahawa umat Islam adalah satu badan yang tidak dipisah oleh mazhab yang penuh kebencian.

Sayyid Tahir al-Hashimi menambah, "Inilah yang akan berlaku semasa lawatan Syeikh Al-Azhar ke Iraq dan bertemu dengan Ayatollah Sistani ".

Pemikir Syiah Mesir itu menyatakan, "Kami percaya bahawa perjalanan ini dan hasilnya tidak dapat dielakkan, berkesan dalam memelihara darah umat Islam yang disesatkan oleh musuh Islam melalui takfiri dan fatwa mazhab. Perjalanan ini diharapkan dapat menghilangkan pemikiran yang menyesatkan yang telah ditanamkan dalam benak di kalangan umat Islam sebagai kebenaran agama yang tetap - dengan naluri Takfiri dan tanpa menerima ulama seperti Shaykh al-Tayyib. Ini telah berakar di dalam benak segelintir umat Islam sebagai kebenaran agama yang mutlak.”

Sayyid Tahir al-Hashimi menyatakan harapan bahawa, "keadaan umat Islam selepas lawatan Syeikh Al-Azhar ke Iraq akan menjadi lebih baik daripada sebelumnya."


Kirim komen anda

E-mel anda tidak akan dipaparkan. Sila isi tempat bertanda *

*